Oefentherapie Cesar Volwassenen

Oefentherapie Cesar volwassenen

De oefentherapeut is een paramedicus die expert is in houding en beweging. U werkt onder begeleiding van uw oefentherapeut aan de balans tussen spanning en ontspanning en brengt het lichaam in goede conditie. Bij oefentherapie wordt uitgegaan van uw individuele bewegingsmogelijkheden en de persoonlijke situatie.

De houding- en bewegingscorrecties worden geïntegreerd in het dagelijks leven: thuis, op het werk en in de vrije tijd. De oefentherapeut maakt u bewust van uw houding en manier van bewegen. Door juiste houding- en bewegingsgewoonten aan te leren, kunt u klachten verminderen en voorkomen.

U kunt direct – zonder verwijzing – bij de oefentherapeut terecht. Behandelkosten worden conform polisvoorwaarden vergoed. Raadpleeg uw polis voor de voorwaarden van uw (aanvullende) zorgverzekering.

Vaak zijn een verkeerde houding, overbelasting, en/of verhoogde spierspanning de oorzaak van klachten aan armen, nek en/of schouders. De klachten kunnen ook een gevolg zijn van een afwijking aan de wervelkolom of (chronische) aandoening.

Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden uw dagelijks leven. Door een stijve nek of pijnlijke schouder gaat u anders bewegen. Het systeem van spieren, botten en gewrichten raakt uit balans. De pijn kan ook uw ademhaling, concentratievermogen, slaappatroon of stemming negatief beïnvloeden.  Er is een vicieuze cirkel ontstaan, waardoor u niet meer optimaal kunt functioneren.

De oefentherapeut helpt u deze situatie te doorbreken en/of te voorkomen.

Heupen, knieën en voeten dragen het hele gewicht en worden relatief zwaar belast. Klachten aan deze gewrichten hebben verschillende oorzaken: slijtage, overbelasting, sportblessures, verkeerd of onvoldoende gebruik van de beenspieren. Houding en manier van bewegen tijdens gewone dagelijkse bezigheden hebben hier veel invloed op.

Overbelasting van spieren, banden en pezen, maar ook artrose een scheurtje in de meniscus of een slijmbeursontsteking kunnen veel klachten geven.

De oefentherapeut kijkt samen met u naar de mogelijke oorzaak van de klachten.

Door middel van zorgvuldig gekozen oefeningen, wordt de conditie van uw spieren, balans en coördinatie verbeterd.

Ook voor revalidatie op maat bij knie- en heupprothese.

90% van de volwassen krijgt minstens 1 keer in zijn leven te maken met rugklachten.

Bij 5 tot 10% wordt een duidelijke oorzaak gevonden als een hernia, vernauwing van het wervelkanaal (stenose), verschuiven of afglijden van wervels (spondylolisthestis), ingezakte wervel t.g.v. osteoporose, verandering in de tussenwervelschijf t.g.v. atrose, chronische aandoening als ziekte van Bechterew.

Bij 90 tot 95% is de oorzaak van de klachten onduidelijk. Wel staat vast dat overbelasting, spanning, een slechte conditie of onjuist gebruik van de rug een belangrijke rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van de klachten.

Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden het dagelijks leven. U beweegt anders door een pijnlijke, stijve rug. Het systeem van spieren, botten en gewrichten raakt uit balans. Ook kan de pijn van invloed zijn op uw ademhaling, slaappatroon en stemming.

Optimaal functioneren lukt niet meer doordat u in een vicieuze cirkel bent beland.

De oefentherapeut helpt u deze situatie te doorbreken of te voorkomen.

Door langdurige ongelijkmatige belasting van de wervelkolom en de afwijkende houding ontstaat pijn in de rug, nek en/of schouders.
De asymmetrische houding van de wervelkolom en afwijkende spierspanning kunnen er  toe
leiden dat organen in verdrukking komen en er kunnen ademhalingsproblemen ontstaan.
Oefentherapie bij volwassenen met scoliose is gericht op het, waar mogelijk, corrigeren van de houding.
Daarnaast wordt aandacht besteed aan het aanleren van mobiliserende oefeningen, ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen om de pijnklachten te verminderen.
De oefentherapeut geeft informatie, advies, steun en begeleiding bij het leren omgaan met de scoliose.
Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Meestal is dit gelukkig van voorbijgaande aard.
Soms kan hoofdpijn het dagelijks functioneren sterk negatief beïnvloeden. De hoofdpijn blijft terugkomen of krijgt zelfs een chronisch karakter. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarvan migraine en (spier)spanningshoofdpijn het meest bekend zijn. Gecombineerde hoofdpijnvormen komen ook voor: iemand met migraine kan bijvoorbeeld ook (spier)spanningshoofdpijn hebben. Deze informatie beperkt zich tot de behandeling van (spier)spanningshoofdpijn,ook wel ‘tension headache’ genoemd. Deze vorm van hoofdpijn is met behulp van een oefentherapeut positief te beïnvloeden.
(spier)Spanningshoofdpijn
Het kenmerkende van (spier)spanninghoofdpijn is een drukkend, trekkend of klemmend gevoel om het hoofd (strakke band, helm), dat zowel aan één als aan beide zijden voor kan komen. Meestal gaan deze klachten vooraf gepaard met een gespannen gevoel in nek en schouders. Bij spanningshoofd-
pijn is vaak sprake van misselijkheid, duizeligheid en wazig zien, maar geen overgevoeligheid voor licht en geluid.
De oorzaak van (spier)spanningshoofdpijn is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen. Deze verhoogde spierspanning kan
verschillende oorzaken hebben:
stress: door toenemende spanning in de spieren bent u gevoeliger voor prikkels een belastende (werk)houding: vooral de stand van schouders, nek en hoofd is hierbij belangrijk
kou en vocht, die een slechte invloed op de doorbloeding van de spieren hebben
slaapproblemen door bijvoorbeeld een minder optimale slaaphouding.
De oefentherapeut geeft behandeling op maat. U werkt onder begeleiding van uw oefentherapeut aan het herstel van de balans tussen spanning en ontspanning. De oefentherapeut maakt u bewust van uw houding en manier van bewegen in relatie tot uw klachten.
Doel van de behandeling is om u bewust te maken van het verschil tussen (spier)spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend aan te spannen en te ontspannen. Afhankelijk van de oorzaak zijn er verschillende oefeningen mogelijk. Omdat stress een negatieve invloed op de hoofdpijn heeft, wordt u bijvoorbeeld geleerd hoe u op lichaamssignalen kan reageren en hoe u het beste met stress kunt omgaan. Ook het aanleren van een gunstig adempatroon is hierbij van belang. Een ander voorbeeld is het aannemen van een gezonde houding. Het accent ligt hierbij op de stand van de schouders en hoofd en de strekking van wervelkolom en nek.
Er worden spierversterkende oefeningen gedaan: de spieren die zorgen voor de gunstige houding moeten versterkt worden, zodat de overbelaste spieren meer kunnen ontspannen.
Bewezen effectief
Als de spierbalans verbeterd is en u zich een minder belastende houding eigen heeft gemaakt, wordt de aandacht gericht op uw bewegingspatroon in het dagelijks leven. Het is immers belangrijk dat u zich bewust bent en blijft van spanning en ontspanning en dat u uw spieren niet meer belast dan nodig is.
Tijdens een zwangerschap, bevalling en de eerste tijd na de bevalling verandert er veel in uw lichaam.
Mede door deze veranderingen kan er pijn ontstaan rondom het bekken. Deze pijn kan zich bevinden in
het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen, de bekkenbodem en/of aan de zijkant
van de bovenbenen. De pijn begint vaak nadat u (te) lang in dezelfde houding hebt gezeten of gestaan of
na (te) zware lichamelijke inspanning. Ook specifieke bewegingen als omdraaien in bed, traplopen,
uit de auto stappen of opstaan uit een stoel kunnen pijnlijk zijn.
Om bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap te verminderen, is het belangrijk dat u luistert naar uw lichaam en de dagelijkse activiteiten zo goed mogelijk aanpast.
De oefentherapeut doet onderzoek naar de bekkenstand in relatie met benen en wervelkolom
waarna deze met gerichte oefeningen wordt gecorrigeerd.
Onder begeleiding van de oefentherapeut leert u om efficiënt te bewegen en de juiste spieren aan te spannen, waardoor de stabiliteit van het bekken verbetert. U leert dagelijkse
activiteiten aan uw zwangerschap aan te passen en u krijgt informatie en oefeningen voor tijdens en na de bevalling, waardoor u de bevalling met vertrouwen tegemoet kunt zien. Oefentherapie helpt u gezond zwanger te zijn!
De oefentherapeut is er niet alleen voor de behandeling van specifieke bekkenklachten. Ook voor algemene zwangerschapsbegeleiding kunt u bij de oefentherapeut terecht. De begeleiding wordt meestal in kleine groepen gegeven, maar individuele begeleiding is ook mogelijk.
Er wordt onder meer aandacht besteed aan de houdingen beweging tijdens de zwangerschap, adem-,
ontspannings- en concentratieoefeningen tijdens de bevalling en oefeningen om de spieren na de bevalling weer juist te gebruiken.

Ademen doen we onbewust. Het is iets waar we nooit bij stilstaan. Tenzij u klachten krijgt en
de ademhaling niet goed verloopt. Duizeligheid, hartkloppingen, tintelingen, oorsuizen of
benauwdheid kunnen optreden. De klachten gaan uw dagelijks functioneren negatief beïnvloeden.
De oefentherapeut kan een structurele oplossing bieden voor uw klachten.

De ademhaling is een belangrijk onderdeel in het lichamelijk en geestelijk functioneren. Door diverse oorzaken, zoals benauwdheid door allergie, astma, longafwijkingen zoals emfyseem, stress of pijnklachten, kan de ademhaling minder goed verlopen. Het lichaam raakt hierdoor uit balans.
Duurt deze situatie te lang, dan loopt u het gevaar in een vicieuze cirkel te belanden, waardoor u niet meer optimaal kunt functioneren. De oefentherapeut kan u helpen een dergelijke situatie te doorbreken of zelfs te voorkomen.

Het begint vaak met een ‘klein ongemak’. U verliest een paar druppels urine. Gewoon als u
lacht, iets optilt, tijdens het hoesten of terwijl u aan het sporten bent. Door het ongewild verlies van
urine kunt u zich onzeker gaan voelen. Misschien gaat u wat minder vaak de deur uit of stopt u met
sporten. Dat is begrijpelijk, maar eigenlijk niet nodig. Hoewel de meeste mensen niet gemakkelijk
over incontinentie praten, is het vaak heel goed te behandelen.

Urine-incontinentie is het ongewild verliezen van urine of het onvermogen om urine op te houden. De hoeveelheid urineverlies kan bij iedereen verschillen. Ongeveer 40% van de vrouwen en 10% van de mannen in Nederland krijgt te maken met urine-incontinentie, meestal is dit op hogere leeftijd en/of
na een prostaatprobleem. Er zijn verschillende vormen. De belangrijkste zijn inspanningsincontinentie
en aandrangincontinentie. Inspanningsincontinentie wordt ook wel stressincontinentie genoemd.
Door verslapping van de bekkenbodemspieren kan ongewild urineverlies optreden bij inspanning, zoals hoesten, lachen, tillen of sporten. Door de angst om urine te verliezen bent u geneigd steeds vaker naar het toilet te gaan.
Aandrangincontinentie wordt ook wel urge-incontinentie genoemd, (naar het Engelse urge dat aandrang betekent). Hierbij voelt u vaker aandrang tot plassen door een verhoogde prikkelbaarheid van de blaas. Gaat u vaker naar het toilet, dan went de blaas aan steeds minder vulling.
U krijgt steeds sneller het gevoel dat u moet plassen.
Vicieuze cirkel
De klachten kunnen uw dagelijkse leven gaan beïnvloeden, tijdens het werk, huishoudelijke activiteiten, sport, het sociale leven en het seksleven. Mensen die last hebben van ongewild urineverlies voelen zich vaak onzeker, schamen zich en praten er liever niet over. Ze belanden in een vicieuze cirkel, waardoor ze niet meer optimaal kunnen functioneren. De oefentherapeut kan helpen een dergelijke situatie te doorbreken of te voorkomen.