Sensorische Informatieverwerking

Problemen met Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking

Veel informatie over S.I. is te vinden op de site van de NSSI. Hieronder een klein gedeelte. Meer informatie kunt u vinden op www.nssi.nl enwww.anderskijkennaarkinderen.nl.

Sensorisch betekent zintuiglijk. Onze zintuigen geven informatie die wij nodig hebben om te kunnen overleven en te kunnen functioneren in het dagelijkse leven. We moeten ons veilig voelen en ons kunnen aanpassen aan de steeds wisselende omstandigheden. De zintuigen ontvangen informatie van zowel binnen als buiten ons lichaam. Als we het over zintuigen hebben denken we meestal aan de ogen, de oren, de reuk en smaak, de tastzin. Heel belangrijk zijn echter ook onze zgn. “verborgen” zintuigen: het evenwichtsorgaan, het gevoel uit de spieren en gewrichten en het gevoel vanuit onze inwendige organen. Bij activiteiten gebruiken we diverse zintuigen tegelijkertijd. De informatie die via de zintuigen binnenkomt komt samen in het zenuwstelsel en dit zorgt er voor dat de informatie goed wordt verwerkt. Zo weten we steeds wat er in ons lichaam en in de omgeving aan de hand is, en kunnen we daar adequaat op reageren.

 

Problemen met Sensorische informatieverwerking

Sensorische Informatieverwerkingsproblemen komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar, en zijn per kind verschillend. Ieder kind is immers uniek! Ook kunnen deze problemen voorkomen naast andere stoornissen zoals ADHD (aandachtprobleem met hyperactiviteit), autisme of spraak/taal problemen. Het onvermogen van kinderen om soepel te kunnen reageren op prikkels door problemen in de Sensorische Informatieverwerking is niet door niet willen maar door niet kunnen! Het doet recht aan het kind deze problemen tijdig te (h)erkennen zodat er hulp en begrip komt voor de problemen die het kind daardoor ondervindt.

Voorbeelden van gedrag als gevolg van problemen met prikkelverwerking

Raakt van streek tijdens verzorging ( b.v. vecht of huilt tijdens knippen van het haar, wassen van het gezicht, knippen van de vingernagels) Vermijdt lopen op blote voeten vooral in zand Vertoont de ongebruikelijke behoefte om bepaald speelgoed, oppervlakken of structuren aan te raken ( b.v. voortdurend voorwerpen aanraken) Raakt mensen en voorwerpen aan Krimpt ineen als hij op een vriendelijke manier wordt aangeraakt Heeft een overdreven behoefte om bepaalde oppervlakken, texturen aan te raken.

Wordt angstig als zijn voeten van de grond komen Is bang voor hoogtes en om te vallen Heeft een hekel aan liften of roltrappen Heeft een hekel aan activiteiten waarbij zijn hoofd ondersteboven hangt Geniet juist van draaimolens en snel rijden en draait graag in de rondte Gooit zichzelf voor de grap op de grond, tegen de muur of tegen anderen aan.

Is snel afgeleid door visuele prikkels Knippert veel bij fel licht Problemen met oogcontact.

Negatieve reactie op onverwachte/harde geluiden, houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid Is snel afgeleid door geluiden in de omgeving, kan niet werken als er achtergrondgeluiden zijn Reageert niet wanneer zijn/haar naam geroepen wordt, maar je weet dat het gehoor in orde is Geniet van vreemde geluiden, maakt graag harde geluiden.

Eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/temperatuur Toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken,kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen.

Martine en Ingrid hebben de opleiding tot S.I.-therapeut gevolgd.
S.I.-therapie kan onderdeel zijn van de logopediebehandelingen en wordt dan vergoed door de verzekeraar (zie logopedie). Wanneer dit niet het geval is overleggen we met u over de kosten.